i sin blogg fulaedith.blogspot.com vävs korta vackra betraktelser från dagar som gått, ihop till en historia från hennes liv. några av texterna är med i boken Fula Edith – En dag blev vi stora som släpptes i augusti förra året. den 26 mars kommer Josefin Hinders till Textival, här låter vi henne berätta mer om sig och sin medverkan:

Kortfattat så är jag konstnär, scenograf, ljussättare, trummis och så blev det så att historierna från mitt liv blev till en bok för att det var några som frågade om de fick ge ut mina texter.

Min grej som jag ska göra under Textival går under namnet:
”Det sitter elva fulla cityindianer i min ena lunga”

Jag och två medhjälpare kommer att flytta in i mässrummet, bygga upp en Indiansommarmiljö hämtad från min tid på T-centralen som tonåring.
Huvudpersonen i miljön är en person som jag kallar för Ormskinsindianen i min bok. Jag vet inte var han håller hus idag. Det blir en under lördagen pågående installation/process med livemusik av och med Towlie.

Medverkande är BowlingTowlie, IrakFredrik, Fula Edith och ni Besökarna.

–> berätta gärna varför du tror att du blivit inbjuden till Textival.
Jag vet inte kanske för att jag en dag började skriva.

-><-> kan du känna igen dig i uttrycket cannot not create? och isåfall berätta lite om hur det kan vara eller manifestera sig?
Cannot not create?
Ingen kan inte inte skapa.
Skapa är något alla gör varje dag i sin vardag.
Allt annat är en lögn.
En lögn som jag ibland tror att vissa figurer i vårt samhälle vill lura in oss i genom  att dela in skapande i olika slags kategorier.
Sedan genom att ge olika värde åt olika sorts skapande.
Skapa är en urkraft som finns i alla och allt.
Nu kanske jag inte riktigt svarar på frågan men det var det här jag kände spontant.

”Den dagen jag slutar att andas genom skapandet går jag antingen på  tung medicinering eller så har hjärtat slutat slå helt.

-> ->-> vad förväntar du dig själv av konstverket, installationen på Textival:
Förväntningar i det jag gör försöker jag lägga åt sidan istället så koncentrerar jag mig på att göra. Jag hoppas  att vi kommer att ha det roligt när vi bygger indiansommarcentralen i mässrummet. Att de som kommer och hälsar på också blir glada och känner att skapa är en skepnad som bor i oss alla.

